Wijlen Steve Jobs deelde graag plaagstootjes uit richting Microsoft. Maar soms hebben de twee bedrijven elkaar nodig. De lancering van Office voor de iPad kan Apple helpen het kantoor te veroveren, erkent Apple-topman Tim Cook.
Apple presenteerde weer eens boven verwachting in het afgelopen kwartaal, maar er was een klein wolkje aan de hemel te bespeuren. De iPad-verkopen vielen tegen.
De enorme toename van het aantal tabletmakers uit China, Korea en Taiwan heeft gezorgd voor een langzame daling van het marktaandeel van de iPad. In 2013 was één op de drie verkochte tablets een iPad. In 2012 was dat volgens de analisten van Gartner nog iets meer dan de helft.
iPad niet te vergelijken met goedkope tablets
Tot nu toe maakte dat weinig mensen bij Apple zenuwachtig. De iPad verloor misschien marktaandeel, maar de verkoop in absolute aantallen liep nog altijd hard op.
Dat marktaandeel is bovendien eigenlijk veel hoger, stelt topman Tim Cook. “Veel producten (tablets van andere fabrikanten, red) zou ik helemaal niet in dezelfde categorie willen plaatsen als de iPad”, zo zei de Apple-topman in zijn conference call naar aanleiding van de kwartaalresultaten over het tweede kwartaal (Apple hanteert een ‘gebroken boekjaar’, waarbij het jaar begint in oktober).
Grote dip in iPad-verkoop
Dit keer lijkt er echter meer aan de hand: de iPad-verkoop lijkt een beetje te stokken. In de eerste drie maanden van 2014 verkocht Apple 16,35 miljoen iPads, 10 miljoen minder dan in de laatste drie maanden van 2013.
Nu is een kleine dip niet zo gek. Het laatste kwartaal worden er veel tablets verkocht voor onder de kerstboom. Maar dit keer is de dip wel erg groot zoals je kunt zien in onderstaande grafiek.
Tim Cook begreep dat analisten betere cijfers hadden verwacht, maar stelde dat de iPad-verkopen prima waren. De dip lijkt volgens hem veel groter omdat Apple minder iPads aan winkels leverde. Die hebben nu wat minder iPads in huis.
Voor de lange termijn zijn de vooruitzichten voor de iPad-verkopen heel goed, stelde Cook. "De tabletmarkt zal de pc-markt binnen een paar jaar overvleugelen en Apple zal daarvan profiteren", aldus de topman.
iPad op kantoor
Bovendien hamerde hij op het feit dat de iPad binnen het onderwijs en op kantoor nogal altijd dé tablet is. Zo zou 91 procent van de tablets op de zakelijke markt een iPad zijn en gebruiken bijna alle Fortune 500-bedrijven - de 500 grootste bedrijven volgens het Amerikaanse tijdschrift Fortune - de iPad. De verdere penetratie van de tablet op kantoor is een van de grootste kansen voor de iPad, denkt Apple
Cook rekent erop dat de iPad de leidende positie op kantoor kan behouden. En zo erkende hij voorzichtig, de introductie van Office voor de iPad zou daar weleens bij kunnen helpen. Office van Microsoft, zo erkende Cook, is nog altijd dé software waar bedrijven mee werken.
Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl